?

Log in

No account? Create an account

г-жа Бовари это никто - The chronicler of 452 — LiveJournal

Aug. 9th, 2006

10:53 pm - г-жа Бовари это никто

Previous Entry Share Next Entry

Поколения школьников писали сочинения о „характере“ Эммы Бовари, и поколения литературных критиков вторили им, рассуждая о её „буржуазности“. А вот что писал об этом руанский отшельник:

What seems beautiful to me, what I should like to write, is a book about nothing, a book dependent on nothing external, which would be held together by the internal strength of its style, just as the earth, suspended in the void, depends on nothing external for its support; a book which would have almost no subject, or at least in which the subject would be almost invisible, if such a thing is possible. The finest works are those that contain the least matter; the closer expression comes to thought, the closer language comes to coinciding and merging with it, the finer the result. I believe that the future of Art lies in this direction. I see it, as it has developed from its beginnings, growing progressively more ethereal, from the Egyptian pylons to Gothic lancets, from the 20,000-line Hindu poems to the effusions of Byron. Form, as it is mastered, becomes attenuated; it becomes dissociated from any liturgy, rule, yardstick; the epic is discarded in favor of the novel, verse in favor of prose; there is no longer any orthodoxy, and form is as free as the will of its creator. This emancipation from matter can be observed everywhere: governments have gone through similar evolution, from the oriental despotisms to the socialisms of the future.
It is for this reason that there are no noble subjects or ignoble subjects; from the standpoint of pure Art one might almost establish the axiom that there is no such thing as subject, style in itself being an absolute manner of seeing things.
— Gustave Flaubert, Correspondance, 1852

(Цитируется английский перевод „Переписки“, т.к. русского найти в электронном виде не удалось, а перепечатывать мне лень.)

„г-жа Бовари“ и есть эта загадочная book about nothing: книга без сюжета и без содержания, удерживаемая одной лишь формой. Происходящие в ней события нарочно выбраны банальными до невозможности (что может быть скучнее описания провинциального адюльтера?), чтобы привлечь внимание читателя к формальным структурам.

Можно представить, как на небесах громогласный Флобер хохочет (а рядом ему тихонько вторит вежливый Малларме) над вековой глупостью, принимающей отбросы синтаксиса за глубокое содержание.

Заметьте, опять же there are no noble subjects or ignoble subjects и что из этого выросло.

Comments:

[User Picture]
From:falcao
Date:August 9th, 2006 07:46 pm (UTC)
(Link)
> there is no such thing as subject

Это вообще-то хороший подход (в каком угодно истолковании этой фразы).

А нет ли у Вас ссылки на "список прописных истин" Флобера (это там, где "секрет эмали утрачен" и прочее)? Мне как-то захотелось однажды перечитать, но я не смог найти.
(Reply) (Thread)
[User Picture]
From:falcao
Date:August 9th, 2006 07:52 pm (UTC)
(Link)
Вот, удалось сейчас найти:

http://www.pseudology.org/Literature/Flober_Lexicon.htm
(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]
From:furia_krucha
Date:August 9th, 2006 09:40 pm (UTC)
(Link)
Это вообще-то хороший подход
И в обоих смыслах (удаление предмета-сюжета и удаление субъекта-наблюдателя) Флобер достиг успеха.

А нет ли у Вас ссылки на "список прописных истин" Флобера
Русский перевод называется „Лексикон прописных истин“.
(Reply) (Parent) (Thread)
(Deleted comment)
[User Picture]
From:furia_krucha
Date:April 23rd, 2007 08:02 pm (UTC)
(Link)
Тут речь идёт о подгонке одних элементов формальной структуры к другим. Т.е. как раз о совершенствовании структуры в целом.
(Reply) (Parent) (Thread)